منابع خوراک دام

فهرست مطالب

منابع خوراک دام

با توجه به رشد جمعیت و تقاضای هر چه بیشتر مواد پروتئینی امروزه صنعت دام پروی پیشرفت های زیادی داشته است. همان طور که میدانید یکی از اصلی ترین موارد برای دام پروری، خوارک دام است. که می شود گفت 65 الی 70 درصد هزینه های مربوط به پرورش دام را به خود اختصاص می دهد.

منابع خوراک دام

یونجه : در بخش علوفه های دامی یونجه یکی از خوش خوراک ترین ها محسوب می شود. زیرا از درصد کلسیم و پروتئین بالایی برخوردار است. همچنین یونجه در ساختار خودش ویتامین های A و B را جای داده است. همچنین یونجه با توجه به هضم قابل قبولی که دارد یکی از موارد پر طرفدار این لیست است.

علوفه : کلمه علوفه دام شامل سیلاژو، کاه و علف باغی میباشد. استفاده از این خوراک هزینه های شما را به حداقل می رساند. در تهیه علوفه برای جلوگیری از فعالیت آنزیم های میکروبی و گیاهی از درصد رطوبت آن می کاهند.

کنجاله : کنجاله ها که انواع مختلفی دارند یک منبع غنی پروتئینی می باشند. که حاصل روغن کشی دانهای روغنی هستند. میانگین درصد پروتئین کنجاله ها پیش از 20 تا 50 درصد می باشد. و می شود گفت بهترین منبع پروتئینی دام به حساب می آید.  کنجاله ها انواع مختلفی دارند.

کنجاله پنبه دانه : پس از استخراج روغن از پنبه دانه فراوری می شود. که وابسته به کیفیت و ناخالصی آن به سه دسته تقسیم بندی می شود. میزان پروتئین موجود در کنجاله پنبه دانه به صورت تقریبی بین 20 تا 24 درصد و چربی آن بین 10 تا 12 درصد می باشد. کنجاله پنبه دانه می تواند به دلیل قیمت اقتصادی و فراوانی آن در بازار رقیب جدی کنجاله سویا خوانده شود. کارایی اصلی این کنجاله افزایش اشتها دام و در نتیجه افزایش وزن آن است.

کاه : ساقه و برگ بخشهایی هستند که کاه را تشکیل می دهند. که در فرایند خرمن کوبی به عمل می آید. کاه به دلیل نداشتن مواد معدنی و مغذی و فیبر بالا جز دسته کم ارزش ترین مواد خوراکی دسته بندی می شود. نوعی کاه که با نام کاه های تولیدی و کاه برنج و گندم میشناسیم. کیفیت غذایی بالاتری دارند.

کنجاله سویا: کنجاله سویا با پروتئین 40 درصد و چربی 20 درصد یکی از بهترین منابع دامی محسوب می شود. همچنین بیشترین اسید های آمینه ضروری حیوان را تامین می کند. اما این محصول بدون عیب هم نیست. قیمت بالا و کمبود این محصول در بازار کمی دردسر ساز است همچنین کنجاله سویا از لحاظ دارا بودن ویتامین B فقیر بوده است. و شخص دام دار باید در جیره غذایی از ویتامینه هم استفاده کند.

منابع خوراک دام

جمع بندی منابع خوراک دام

به صورت کلی در بالا شش منبع خوراک مفید را بررسی کردیم این منابع شامل :

  • یونجه
  • علوفه
  • کنجاله
  • کنجاله پنبه دانه
  • کاه
  • کنجاله سویا

بودن که خواص آنها را در بالا ذکر کردیم همان طور که متوجه شده اید هر کدام از محصولات بالا دارای یک سری معایب و مزایا هستند. دام برای رشد به کلیه ویتامین ها و کلسیم و … نیاز دارد. پس شما به عنوان یک دام دار موظف هستید در جهت افزایش سرمایه خودتان این منابع را تامین کنید. در موارد بالا یک منبع را به تازگی در بازار می بینید. کنجاله پنبه دانه یا همان کنجاله پنبه تخم که از درصد پروتئین مناسبی برخوردار است. و می توانید به جای کنجاله سویا از آن استفاده کنید.

منابع خوراک دام

خرید منابع دامی

تیم حاجی بگلو با سابقه بالا در ارائه انواع خوراک دامی و تخصص در این کار امروزه می تواند کلیه منابع دامی را تامین کند. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید می توانید با یکی از کارشناسان ما ارتباط بگیرید. همچنین شرکت ما یکی از اولین شرکت های است که می تواند محصول کنجاله پنبه دانه را در حجم زیاد ارائه دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا